Ve většině novějších aut už tohle zařízení máme v základní výbavě a pokud nezačne zlobit, skoro o něm ani nevíme. K čemu nám tedy je?
Bez klíče nejede
Imobilizér chrání naše auto před krádeží. Existují dva jeho typy, elektronický a mechanický, v drtivé většině nových vozů se ale setkáme pouze s elektronickým typem. Když je tak v popisu imobilizér, rozumí se pod tímto pojmem tento typ. Imobilizér je zařízení, které brání nastartování motoru, pokud není vložený správný klíč se správným kódem. Pokaždé, když sednete do vozu a chcete ho nastartovat, se z řídící jednotky vyšle signál. Čip, zabudovaný nejčastěji v krytce autoklíče, potvrdí jeho příjem. Tím dojde k odblokování určitých mechanismů a auto lze bez problémů nastartovat. Zjednodušeně tak lze říci, že pokud nemáme správný klíč, auto nenastartujeme, protože neproběhne komunikace mezi čipem a řídící jednotkou. Auto tak nenastartuje a tím je zminimalizováno riziko, že s ním někdo nepovolaný odjede. Imobilizér také znemožňuje možnost startování přes kabely, jako to známe z filmů, kdy hrdina vytrhne z palubní desky pod volantem kabely a jejich propojením nastartuje.
Důvod k opravě
Máme své auto, svůj klíč a žádné komplikace nás nečekají, proto si ani imobilizéru moc nevšímáme. Pozornost je ale potřeba věnovat případným drobným náznakům, které by mohly ukazovat na problém. Ideální je, pokud nás na poruchu upozorní přímo samotný vůz, například rozsvícením nebo problikáváním kontrolky imobilizéru. Někdy ale máme jen problém se startováním, i když máme správné autoklíče, musíme startovat na více pokusů nebo se hned po nastartování motor sám opět vypne. To už může ukazovat na poruchu imobilizéru a je vhodné objednat se do servisu, než začne být poškození ještě více závažné. Pak by se nám mohlo stát, že ani se správným klíčem nenastartujeme.
Podle typu závady se pak řeší oprava řídící jednotky nebo přenastavení imobilizéru. Úplné vypnutí se nedoporučuje, protože vůz pak není nijak chráněný.