Čím se liší bankovní a nebankovní registr?

Když se rozhodneme vzít si půjčku, čeká nás kolečko administrativy, dokládání všech možných formulářů a také prověřování a potvrzování. Nejčastěji se poskytovatel půjčky obrátí právě na registry pro ověření toho, že nebudete mít problém půjčku splácet.

Zatímco banka má systém schvalování půjček většinou velmi složitý a potřebují doložit mnoho různých informací, nebankovní úvěrová společnost má postup zjednodušený a tím dochází i k rychlejšímu vyřízení. Do registrů se totiž nahlíží online a to jak do bankovního, tak nebankovního. Liší se od sebe především tím, kdo je provozuje.

Bankovní registr klientských informací (BRKI) vytvořila v roce 2002 skupina českých bank a je spravován společností Czech Banking Credit Bureau. Jsou zde pro banky k dispozici informace o všech klientech, kteří si v jakékoli bance vzali úvěr, a to od malých spotřebitelských až po hypotéky a to po dobu trvání smluvního vztahu a čtyři roky po jeho ukončení.

Nebankovní registr klientských informací (NRKI) funguje na podobném principu jako ten bankovní, využívají ho ale leasingové nebo úvěrové společnosti především u žádostí o půjčku. Spravuje ho společnost CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o. Záznamy jsou také aktivní čtyři roky po ukončení smluvního vztahu zákazníka s bankou a po celou dobu trvání. Pokud ale nedošlo k uzavření smlouvy, je záznam evidován po dobu šesti měsíců.

V republice je ještě fungující registr SOLUS, který je tzv. negativní, tedy jsou v něm informace o neplatičích. Využívají ho nejen banky a poskytovatelé půjček, ale také telefonní operátoři nebo dodavatelé energií. Záznamy jsou uchovávány po dobu 1 roku od splacení dluhu, pokud jde o záznam od telekomunikačního operátora, a po dobu 3 let od splacení našeho dluhu, pokud jde o záznam od banky nebo nebankovní úvěrové instituce.

 

Možností, jak se dostat do registru, je opravdu mnoho a často stačí třeba jen nezaplacené vyúčtování za mobilní telefon nebo čerpání spotřebitelského úvěru. Registry slouží bankám a nebankovním společnostem k ověření informací o schopnosti splácet své závazky, o platební morálce zákazníka a také o ostatních závazcích, které má. Banky do registrů nahlížejí vždy, u poskytovatelů půjček z nebankovního sektoru nemusí být náhled do registru pravidlem.